Det pædagogiske arbejde skal ifølge lovgivningen på dagtilbudsområdet udvikle og danne børn i trygge omgivelser med et læringsmiljø, som støtter op herom. Det pædagogiske personale skal yde omsorg og tilrettelægge en pædagogisk tilgang, som både støtter det enkelte barns udvikling og samtidig udvikler og sikrer hele det pædagogiske læringsmiljø.
Dette sætter fokus på de individuelle faglige kompetencer. Disse faglige kompetencer udvikles og trænes i et læringsmiljø med høj feedbackkultur. Derfor bliver feedbackkulturen helt central i arbejdet og stiller krav til det pædagogiske personales kompetencer til at give og modtage feedback, som et psykologisk værktøj til at øge sin kommunikative kompetencer.
Formålet med dette uddannelsesforløb på to moduler, er at træne og udvikle medarbejdernes kommunikative kompetencer indenfor tre hovedområder; 1) skabelsen af feedbackkultur mellem kollegaer og til forældre, 2) konflikt- og følelseshåndtering med børn og 3) skabelse af et læringsmiljø der tydeligt kommunikere den pædagogiske tilgang.
Kursisterne vil igennem uddannelsesforløbet få viden og indsigt i disse tre hovedtemaer. Der vil gennem kompetenceudviklingen blive arbejdet med teori og praktiske øvelser, så medarbejderne opnår de givende kompetencer til at handle selvstændigt og i et arbejdsfællesskab.
Kompetenceudviklingen strækker sig over 10 måneder fra april 2020 til jan 2021. Varigheden og kontinuiteten i kompetenceudviklingen er designet med viden om, at reel kompetenceudvikling kræver tid til faglig fordybelse og afprøvning i praksis. Dette er netop vekselvirkningen mellem faglig fordybelse og afprøvning over tid, som skaber et øget kompetenceniveau.
Kompetenceudviklingen er opdelt i to moduler. Hvert modul vil bestå af:
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende hovedområder.
Modul 1: Feedback, følelseshåndtering og praksisudvikling
Tidsforløb | Kompetenceelement | Tema |
April d.18 | Uddannelsessession | Feedbackkultur: Hvordan får vi feedbacken til at blive en del af hverdagen? |
Maj/juni | Gruppecoaching stuevis og praksisudvikling
|
Gruppecoaching, hvor hver kursist vil blive coachet i sin kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis |
August | Uddannelsessession | Følelseshåndtering: Hvordan håndterer vi og støtter vi børnenes socioemotionelle udvikling? |
September | Gruppecoaching stuevis og praksisudvikling
|
Gruppecoaching, hvor hver kursist vil blive coachet i sin kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis |
Modul 2: Kommunikation i konflikthåndtering og i det fysiskelæringsmiljøer
|
||
Oktober | Uddannelsessession | Konflikthåndtering: Hvordan håndterer vi konflikter, både mellem børn og kollegaer? |
November | Gruppecoaching stuevis og praksisudvikling
|
Gruppecoaching, hvor hver kursist vil blive coachet i sin kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis |
December d.12 | Uddannelsessession | Fysisklæringsmiljø: Hvordan indretter vi stuerne som et læringsmiljø, hvor børnene tydelig ved hvad man kan? |
Januar 2021 | Gruppecoaching stuevis og praksisudvikling
|
Gruppecoaching, hvor hver kursist vil blive coachet i sin kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis
|
HR7 erhvervspsykologi v. Chefkonsulent Sebastian Damkjær-Ohlsen leverer undervisning og undervisningsmaterialer. Mail: sdo@hr7.dk; tlf 60179955
Prisen pr. modul pro persona er kr. 7.250, – ekskl. moms.