Med udgangspunkt i de specifikke faglige krav der stilles til de pædagogiske medarbejdere på fritidsområdet, udbydes dette målrettede kompetenceudviklingsforløb.
Kerneopgaven på fritidsområdet handler om at udvikle børn i trygge relationer og samtidig skabe rammer for, at børnene i stadig højere grad kan indgå i sunde fællesskaber med andre børn. Forskningen på området peger på, at fritidsinstitutioner af høj kvalitet netop handler om i hvor høj grad, de pædagogiske ansatte har viden om børns udvikling, og hvordan den konkret sættes i spil i arbejdet med børnene. Derfor er der i kompetenceudviklingen indbygget et modul, som giver viden og indsigt i børns kognitive og socialeudvikling, hvilket netop er forudsætningen for at indgå i en virkefuld og udviklende relation med børnene.
Kompetenceudviklingens første modul er rettet mod fællesskaber og leg, da det er denne kontekst, som er børnenes første møde efter en sommerferie. Det er i legen og fællesskabet, at trivslen, læringen og udviklingen finder sted, hvis det vel og mærket er et sundt fællesskab. Social udsathed opstår bl.a. når børn ikke i tilstrækkelig grad bliver inkluderet eller finder på social acceptable måder at deltage i fællesskaber på. Derfor sigter dette modul på at skabe viden, indsigt og handlekraft til at invitere til lege og fællesskaber.
Sidste modul har til hensigt at skabe viden og pædagogiske kompetencer til at etablere et læringsmiljø, både for børn og voksne. Modulet har formålet at give grobund for, at den tilegnede viden også forankres i læringsmiljøet både for børn og kollegialt. Der tages fat på både de pædagogiske og organisatoriske mekanismer, som kan føre til pædagogisk kvalitet.
Kompetenceudviklingen strækker sig over 7 måneder fra september 2021 til marts 2022. Kompetenceudviklingen er designet ud fra medarbejdernes eksisterende viden og kompetenceniveau.
Det samlede kompetenceudviklingsforløb er bygget over tre moduler;
Kompetenceudviklingen vil tage form af oplæg, gruppearbejde, øvelser og praksisudvikling. Det er netop vekselvirkningen mellem faglig fordybelse og afprøvning som kan sikre, at viden, kompetencer og færdigheder og kontekst bliver samtænkt.
Hvert kompetenceudviklingsmodul består af:
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende hovedområder:
Modul 1 Børnefællesskaber og leg:
Modul 2 Børns neuro- og emotionelle udvikling
Modul 3 Læringsmiljø og forankring
HR7 erhvervspsykologi’s Partner og Chefkonsulent Sebastian Damkjær-Ohlsen leverer undervisning og undervisningsmaterialer.