Med udgangspunkt i de specifikke faglige krav der stilles til de pædagogiske medarbejdere, udbydes dette målrettede kompetenceudviklingsforløb.
Landets dagtilbud skal ifølge dagtilbudsloven arbejde med de pædagogiske læreplaner. Den nye styrkede pædagogiske læreplan, der er vedtaget i 2019, udstikker den lovmæssige retning på dagtilbudsområdet og stiller et krav om indhold og tilbud til børnene. Dette fordrer et nyt kompetenceniveau for, at alle pædagogiske ansatte kan levere og leve op til den nye læreplan.
Organisationer har de seneste årtier vendt sig mod at være værdibaseret. Når medarbejdere ikke længere lader sig sig lede af hidtil traditionelle hierarkiske strukturer og normer, har værdier vundet frem som svaret herpå. Medarbejdere i dagens samfund forventes at være i stand til at reflektere over egne og arbejdspladsens værdier for at kunne handle i tråd hermed. Værdier og arbejdet med værdigrundlag bliver derfor et centralt arbejde og mål i dette kompetenceudviklingsforløb.
Hermed er formålet både at klæde kursisterne på til de nye krav og give dem et kompetenceløft, hvad angår det pædagogiske arbejde med børn og deres udvikling og ligeledes give dem indsigt og kompetencer til at arbejde med værdibaseret organisationsudvikling og forandringsteori i et praksisperspektiv.
Kompetenceudviklingen konstrueres som et forløb, hvor formelt indhold og kollegialsparring og supervision trænes som en vekselvirkning.
Kompetenceuddannelsen vil tage udgangspunkt i disse hovedtemaer:
Kompetenceudviklingen strækker sig over 6 måneder fra oktober 2020 til marts 2021. Kompetenceudvikling er designet ud fra medarbejdernes eksisterende viden og kompetenceniveau.
Det samlede kompetenceudviklingsforløb er bygget over to moduler; Forandring af pædagogisk praksis og værdibaseret organisationskultur og udvikling.
Gennem kompetenceudviklingen vil der blive arbejdet med teori og praksisøvelser, så medarbejderne opnår de givende kompetencer til at handle selvstændigt og i et arbejdsfællesskab. Dette er netop vekselvirkningen mellem faglig fordybelse og afprøvning over tid, som skaber et øget kompetenceniveau.
Hvert kompetenceudviklingsmodul består af:
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende hovedområder:
Tidsforløb
|
Kompetenceelement | Tema og indhold |
Modul 1: Forandring af pædagogisk praksis | ||
Oktober | Uddannelsessession | Pædagogisk læreplan og pædagogiske handlinger:
Formålet med dagen er at skabe en fælles reflekteret forståelse af Den styrkede pædagogiske læreplan. Hermed så alle har indsigt og forståelse for, hvilke vilkår og rammer det pædagogiske arbejde skal bygges på. Målet er at få reflekteret og diskuteret lærerplanens temaer, så medarbejderne bliver i stand til at levere indhold til en skriftlig udarbejdelse af den styrkede læreplan. |
Oktober | Gruppecoaching og praksisudviklin | Gruppecoaching og kollegialsparring i medarbejderens personlige kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis. |
November | Uddannelsessession | Praksis og tematiske udviklingsindsatser
Oplæg og arbejde med de seks temaer i de styrkede læreplaner med afsæt i pædagogisk handlinger i praksis. |
November | Gruppecoaching og praksisudvikling | Gruppecoaching og kollegialsparring i medarbejderens personlige kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis. |
December | Uddannelsessession | Hvordan udleves læreplanen i den pædagogiske praksis?
Aftenen vil tage udgangspunkt i, hvordan læreplanen efterleves konkret i praksis, samt hvilke kommunikative aftaler der skal laves. |
December | Gruppecoaching og praksisudvikling | Gruppecoaching og kollegialsparring i medarbejderens personlige kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis. |
Modul 2: Værdier og organisationskultur (arbejdsfællesskab)
|
||
Januar | Uddannelsessession | Organisatoriske og pædagogiske værdier
Medarbejdernes arbejde med værdier som grundlag for pædagogisk arbejde og organisationsudvikling |
Januar | Gruppecoaching og praksisudvikling
|
Gruppecoaching og kollegialsparring i medarbejderens personlige kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis. |
Februar | Uddannelsessession | Værdiers betydning for pædagogisk handling
Kobling af værdier og handlinger knyttet til hverdagspraksis |
Februar | Gruppecoaching og praksisudvikling
|
Gruppecoaching og kollegialsparring i medarbejderens personlige kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis. |
Marts | Uddannelsessession | Forankring, struktur og roller
Der arbejdes med hvordan værdier og handlinger kan forankres i den pædagogiske hverdagspraksis. |
Marts | Gruppecoaching og praksisudvikling
|
Gruppecoaching og kollegialsparring i medarbejderens personlige kompetenceudvikling og videns tilegnelse.
Praksisudvikling hvor viden og kompetencer kobles til egen konkret praksis. |
HR7 erhvervspsykologi v. Chefkonsulent Sebastian Damkjær-Ohlsen leverer undervisning og undervisningsmaterialer.
Prisen pr. modul pro persona er 7.350 kr. plus moms. For hele forløbet er prisen 14.700, – kr. + moms pro persona